2 juli 2016 – een Cadeau voor Stichting Bayanihan

bayanihan_name vierde haar 25-jarig jubileum op 2 juli 2016 in Utrecht. Het weer was heerlijk aangenaam. De zaal van het gebouw ‘3 Generatie Centrum’ te Utrecht zat vol met gezellige gezichten van vrienden van Stichting Bayanihan, waaronder ook een vertegenwoordiging van Stichting DIAN, bestaande uit vijf personen. Stichting Bayanihan is een centrum voor Fillipijnse vrouwen in Nederland, dat sinds enkele jaren tot DIAN’s netwerk behoort.

bayanihanVoor dit zilveren feest bood Stichting DIAN een bijzonder cadeau aan:  een Indonesische dans, de Topeng Betawi, uitgevoerd door Lasmi Agustin die bestuurlid is voorculturele zaken bij Stichting DIAN. lasmi_lustrumfeest_bayanihan

Topeng Betawi (Topeng = masker & Betawi = de voormalige naam van Jakarta) is een speciale dans, die al heel lang bekend is. In het verleden werd de “Topeng Betawi” gedanst om sociale kritiek te uiten, maar tegenwordig wordt het meer voor de gezelligheid gedaan. Onder begeleiding van gepaste muziek, had Lasmi die dans perfect uitgevoerd.

De drie elementen van de Topeng Betawi zijn: lenigheid, gezelligheid als uitstraling en vrijheid van beweging. Lasmi had alle drie elementen in haar dansuitvoering verwerkt. Het was  een prachtige uitvoering, waarvoor Lasmi ook veel waardering oogstte.